Kabelstøtter til høyttalerkablene

Til nå har høyttalerkablene ligget langs gulvet. I og for seg greit nok, men jeg liker å prøve ut tweaks som potensielt kan gjøre lyden litt bedre. Jeg forstår det slik at det å få kablene opp fra gulvet minimerer ladningsforskjeller mellom kablene og gulvet (capacitance or something... :). I tillegg skal gode kabelstøtter dempe vibrasjoner som igjen påvirker lyden. Jeg har forsåvidt vært veldig fornøyd med oppgraderingene jeg har gjort med Nordost Sort Kone så jeg tenker at vibrasjoner også kan påvirke signalet i kablene.

Jeg har sett på Nordost sine Sort Lift, men jeg må si at 12k for 4 stk er ganske drøyt. Jeg har også tittet på Panda Feets, men føler at det kunne jeg klart å lage selv (kanskje det også hadde vært det beste?). Valget falt uansett til slutt på 4 stk. In-Akustik Reference Cable Base.

In-Akustik Reference Cable Base.

I og med at jeg var i gang med en kabel-tweak tenkte jeg at det var en god anledning til å rengjøre alle kablene mine. Jeg tørket derfor av strømkabler og signalkabler med Nordost ECO3X som vistnok skal gjøre kablene mindre antistatisk. Jeg tørket også litt av høyttalerkablene (Black Magic Evolution), men disse har en strømpe som er litt vanskelig å få en følelse av at man har gjort ren.

Det blir fort mye støv på kablene.

Reference Cable Base har en strikk man kan feste under og over kabelen for å holde den på plass. Eventuelt kan man bare legge kabelen oppe på en av strikkene. I tillegg har den en myk gel-aktig underside som antagelig skal hjelpe til med å dempe vibrasjoner. Det jeg kan si jeg er litt skeptisk til er om strikkene kommer til å holde lenge. Det er jo tross alt en ganske tung kabel som skal ligge 24/7 å trykke ned på dem.

Jeg har ikke klart å høre noen spesiell forskjell på anlegget med eller uten støttene. Nå har jeg ikke byttet mye fram og tilbake og jeg vet heller ikke om man kan forvente at eventuelle fordeler med å minimere kapasitans mellom kabel og gulv er noe man kan høre med en gang (hvis dette har noen effekt). Jeg tenker at jeg skal bruke anlegget en stund for så å skifte tilbake til å ha kablene liggende på gulvet for å teste om jeg da klarer å høre noe.

Uansett, jeg er likevel fornøyd med kjøpet. Reference Cable Base ser pene ut og det føles litt mer ryddigere. I tillegg føler jeg at kablene samler litt mindre støv når de er over gulvet.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen