Bygge PC, Del 2 - Montering

Har vært litt stille på bloggen de siste månedene, men her er del 2 :)

Grunnen til at jeg tenkte å skrive litt om akkurat det å montere PCen er for å belyse problemene jeg har kommet borti og hvorfor jeg har valgt de delene jeg har gjort.

Kabinettet


Det jeg ønsket med kabinettet var at det skulle være ganske lite, det skulle være plass til et stort grafikkort og dermed også en grei strømforsyning. Det skulle ha mulighet for vannkjøling av CPU for å minske støy. Jeg føler jeg har fått det meste med Core 500. Det at det er trangt med plass krever bare at man er litt ekstra nøye når man monterer det, og dermed blir det jo også seende finere ut.

Core 500 har målene 250x213x 380 (med føtter) noe som ikke er spesielt stort. Bortsett fra frontdekselet som er i plast, er resten i metall. Det er bare hovedrammen som er poppet sammen, slik at det meste kan skrues fra hverandre. Det er 4 skruer på baksiden som fester toppdekselet og man drar det litt bakover for å få det løst. Det følger også med en intern vifte som er montert i bakkant. Ellers er det lufting i bunnen til strømforsyningen, i siden hvor grafikkortet er montert og i toppen. Siden og toppen har også støvfilter som er festet med magnet. Kabinettet støtter hovedkort av typen Mini-ITX, og ønsker man en Intel CPU faller valget raskt på Socket-1151.

Fractial Design Core 500, uten deksel

Strømforsyning


Grunnen til at jeg valgte denne strømforsyningen er for det første at den er ganske kraftig og fordi den akkurat skulle passe i kabinettet. I tillegg skal den være ganske stille. Med tanke på alle diskene, grafikkortet og eventuelt framtidige oppgraderinger tror jeg det er greit å ha litt ekstra watt tilgjengelig.

Corsair AX760 kommer fint innpakket i filt for beskyttelse

Strømforsyningen var det første jeg startet med å montere. Som jeg skrev i del 1 kunne denne være maks 16cm dyp (om modulær) ellers ville ikke et fullsize grafikkort få plass. Corsair AX 760 er akkurat 16cm så jeg regnet med at det kom til å bli trangt om plassen.


Corsair AX760 strømforsyning

Måten strømforsyningen er montert er litt spesiell. Vanligvis er strømforsyningen synlig fra utsiden og strømkabelen er koblet direkte inn i den, slik er det ikke på dette kabinettet. Her er strømforsyningen montert innvendig i fronten og det går en strømkabel fra baksiden av kabinettet som skal inn i strømforsyningen. Det var ikke noe problem å montere den i festebraketten som var montert i kabinettet, men kontakten på strømforsyningen kom veldig nært kabinettet og dermed fikk jeg ikke inn strømkabelen fra kabinettet. Heldigvis var det mulig å skru ut braketten, montere den på strømforsyningen, koble til ledningen og til slutt montere den tilbake i kabinettet.

Kontakten på den interne strømkablen kommer for nært kanten på kabinettet slik at jeg ikke fikk den i. Det er plass bak rammen, men for å få den dit, måtte jeg ut med festebraketten til strømforsyningen.

Strømforsyningen er montert i kabinettet

Litt lengre inn i monteringen, men her vises hvordan jeg har valgt å legge strømkablene. Det er blitt brukt mye strips.

Hovedkort

Asus ROG Strix Z270I

Hovedkortet har formfaktor Mini-ITX. Hovedkortet støtter Intel CPUer av typen Socket-1151. I hovedsak var det muligheten for å ha 2 stk. M.2 disker i RAID som gjorde at jeg valgte dette hovedkortet. I tillegg er det i gaming-serien til Asus som gjerne yter litt mer enn andre standard hovedkort.

Asus ROG Strix Z270I hovedkort

Hovedkortet har spor for 2 stk M.2 disker, hvorav den ene er på undersiden. Jeg måtte derfor montere den før jeg kunne skru hovedkortet inn i kabinettet. Jeg har forstått det slik at disse diskene blir veldig varme, M.2 disken på forsiden har derfor egen kjøleribbe.

M.2 disken på oversiden sammen med kjøleribben (plasten skal selvfølgelig av)

Branketten for å feste vannkjølingen til CPUen må også settes på fra undersiden. Dette kan ikke gjøres i etterkant av at hovedkortet er skrudd fast i kabinettet. Noen kabinett har en luke bak CPUen slik at man kan komme til baksiden av hovedkortet, men dette har det ikke.

Festebranketten for vannkjølingen til CPU. Til høyre kan du se M.2 disken som er montert på undersiden.

Før hovedkortet kan monteres må også platen med alle hullene til I/O portene settes inn i kabinettet. Denne følger med hovedkortet og passer bare til den modellen.

Platen med de tilpassede hullene til I/O portene på hovedkortet

Hovedkortet er bare festet med fire skruer. Her er det viktig å bruke riktige skruer, og heller ikke skru de til for hardt da det er lett å vri over gjengene. Det er også viktig å se at I/O portene på hovedkortet treffer riktig i bakplaten på kabinettet.

Hovedkortet montert. Her er også minnet satt inn.

Harddisker


M.2. diskene skal kjøre RAID0 og brukes som systemdisker. 1TB SSD disken er for spill og andre applikasjoner. De to siste diskene, som er standard SATA disker på 7200rpm, skal settes opp i RAID5 og skal i hovedsak brukes til backup av filer. 

Monteringen av M.2. diskene var ikke noe problem. SSD disken ble plassert helt foran i kabinettet. SATA diskene ble skrudd fast i siden, hvor det var montert vibrasjonsdemping tilpasset harddisker. Her skal det være plass til totalt fire disker, men selv med bare to blir det fort mye kabelkaos. Harddiskene blir stående veldig tett og man skal ha inn både kabel for strøm og data.

Det er mulig å montere to 2.5" disker på utsiden av rammen til kabinettet.

SSD disk montert i front av kabinettet. Blir gjemt under frontdekslet.

CPU


Med hovedkortet fulgte det med en plast-ramme som skulle hjelpe til med monteringen. Den skulle brukes til å løfte CPUen ut av forpakningen og settes på plass i sokkelen. Jeg prøvde den, men fant fort ut at fingrene var beste verktøy da jeg fikk følelsen av å kunne miste CPUen når jeg holdt den med rammen.

CPUen på plass i sokkelen

Minne

Corsair Dominator DDR4 3733MHz

Heller ikke montering av minnet er noe hokkus pokkus, de er rett og slett bare å klikke på plass. Eneste minuset med å ha et så lite kabinett er at det ikke er plass til å montere viftene som fulgte med minnebrikkene. På en annen side hadde det generert mer støy.

For dårlig plass over minnet til å installere den medfølgende viften .

Vannkjøling


For å få mest stillegående og god kjøling hadde jeg valgt å gå for 280mm radiator. Det skulle akkurat passe i dette kabinettet. Selve monteringen er bare å tre kjølehodet ned på sylindrene som er festet til braketten som sitter på baksiden av hovedkortet. Deretter strammes fire skruer til som klemmer kjølehodet ned på CPUen.

kjølehodet montert på CPUen

Rørene fra radiatoren til kjølehodet er veldig stive, som i seg selv gjør monteringen litt vanskelig. Jeg så fort at her var det noe mer som ikke stemte. Det var faktisk ikke plass til radiatoren uten å ta ut den bakerste viften. Det stod det ikke noe om i manualen. Dermed endte jeg opp med å måtte bytte H115i med H100 v2 som har 240mm radiator. Det gikk heldigvis veldig greit å få byttet den, men det tar jo gjerne noen dager ekstra. Grunnen til at jeg ønsket å beholde viften i bakkant var for å ha en vifte som blåste luften ut av kabinettet.

H100i v2 med radiator på 240mm fikk plass i kabinettet.

Toppen av kabinettet med radiatoren montert

Grafikkort

MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X
Asus GeForce GTX 1080Ti

Grafikkortet skulle heller ikke gjøre monteringen noe lettere for meg. Dessverre viste det seg at kjøleribben på MSI-kortet stakk alt for langt ut og dermed tok i kabinettet. Jeg endte derfor opp med å kjøpe et helt standard 1080Ti kort fra Asus.

Asus GeForce GTX 1080Ti

Asus-kortet passer veldig bra i kabinettet da denne har standard kjøleribbe som ikke er bredere enn de to sporene kortet tar av plass.


Konklusjon

En av de tingene jeg synes er artig med å bygge PC er å planlegge hvordan jeg ønsker at PCen skal se ut og lese om de forskjellige delene. Det er ikke alltid like lett å få delene til å passe slik man hadde tenkt, spesielt ikke når man bygger et lite kabinett hvor det garantert blir trangt. Samtidig hadde det jo vært greit om Fractal Design hadde skrevet at bakviften også måtte taes ut om man ønsket å bruke 280mm radiator, samt bredden på grafikkort i cm, og ikke bare "2.5 slots".

Jeg har i alle fall lært at det kan være greit å ta vare på emballasjen å vite hvilket tilbehør som hører til hva, helt til man er sikker på at man ikke skal levere noe tilbake.

Neste og siste del skal jeg skrive om oppsett av BIOS og installasjon av operativsystem.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen