HiFi-interessen

Interessen for lyd og HiFi startet i 2009. Jeg hadde fram til da et helt standard og ok stereoanlegg som jeg fikk i bursdagsgave for flere år tilbake. Det bestod av receiver, cd-spiller (veksler) og bokhøyttalere fra JVC. Hvordan lyden var i dette anlegget tenkte jeg aldri noe over, men det spilte helt ok etter hva jeg kunne høre og interessen jeg hadde da. Hvorfor jeg en dag i 2009 bestemte meg å spare opp penger for å kjøpe noe mer ordentlig utstyr husker jeg ikke.

De første høyttalerne ble kjøpt av Soundgarden i Bodø og het Pioneer S3-EX. Jeg kjøpte heldigvis disse like før finanskrisen og prisstigningen som kom etter. Soundgarden var også så snille at de lot meg låne en Hegel H200 integrert forsterker, Hegel CDP2 CD-spiller samt både Nordost Heimdall og Blue Heaven signalkabler / høyttalerkabler for å sammenligne.  Det hele endte selvfølgelig med at jeg noen måneder senere kjøpte en H200 fra samme butikk. Jeg fikk også tak i en brukt Hegel CDP2 MK2, som jeg fortsatt har i dag. Høyttalerkablene jeg brukte den gangen var standard Biltema kobberlisser og signalkablene var nok av samme standard.

Min HiFi slik den ser ut i dag

Når jeg tenker tilbake til da jeg startet å bruke tid på HiFi visste jeg egentlig lite om hvordan god lyd kan høres ut og hva som påvirker lyden jeg hører. Jeg visste heller ikke hva jeg skulle høre etter og hva jeg kunne forvente å høre av forskjell om jeg f.eks. byttet til en litt dyrere kabel. I dag liker jeg å si at jeg «lytter» til musikk framfor å «høre» på musikk. Jeg kan bruke mange timer på å lytte på den samme sangen om og om og om og... for å huske små detaljer. Av en eller annen grunn har «Justin Timberlake - What goes around comes around» blitt en av de låtene jeg har brukt mest tid på. Den har noen strykeinstrumenter som ligger i bakgrunnen og som kan være litt vanskelig å få med seg/tenke over, og det er gjerne de jeg henger meg opp i. Også noen plater fra Norah Jones har virkelig fått kjørt seg.

Min HiFi slik den ser ut i dag.

I etterkant har Pioneerene blitt byttet ut med KEF Reference 201/2. Da dette er stativhøyttalere har jeg en Velodyne DD10+ sub for å hjelpe til med de lavere frekvensene. Hegel H200 er blitt til H300 som igjen er blitt til H360. Jeg har vært innom flere av DACene til Hegel, blant annet HD10 og HD25 mens jeg i dag har en HD30. Det har med andre ord etter hvert blitt mye fint ustyr.  For noen år tilbake var jeg på demo av Isotek hvor de viste fram alt fra de billigste til de dyreste strømfiltrene deres. Selv den billigste strømskinnen vi fikk presentert, Polaris, skapte en klart hørbar forskjell med mere ro og sortere bakgrunn. Slik jeg husker det var det spesielt opp til Aquarius at det var veldig hørbare forskjeller. Jeg har selv hatt både Isotek Sirius og Aquarius, mens jeg i dag bruker Sigmas som er hakket over Aquarius. Jeg har også skiftet ut de sorte strømkablene som følger med de ulike komponentene som standard. Det er ikke noe tvil om at strøm har utrolig mye å si for lydkvaliteten. Det å forbedre strømkvaliteten har for min del ikke bare gjort noe med lyden, men det har også gjort det lettere å høre forskjell om jeg prøver noe nytt.  Vibrasjonsdemping under komponentene opplever jeg på samme måte som med strøm; sortere bakgrunn og detaljer/nyanser kommer bedre fram. Jeg har endt opp med å bruke Nordost Sort Kone BC under all elektronikk bortsett fra strømfilteret.

Min HiFi slik den ser ut i dag.

Det har vært viktig for meg er at anlegget skal være i stuen både med tanke på begrenset plass i leiligheten, men også for at jeg vil at det skal bli bruk mest mulig til både musikk og film.  Rommet har naturlig nok også noe å si på lyden med tanke på refleksjoner. Jeg ønsker at stuen skal føles som en stue og ikke lydstudio, men noen akustikkplater har det likevel blitt.  Jeg har heldigvis en veldig snill kjæreste som har latt meg styre som jeg vil (selvfølgelig med visse begrensninger). Bak høyttalerne er det 4 stk. GIK 242 på 60x120x7 cm, mens i taket er det 4 stk. RPG Broadsorbor på 60x150x5 cm. Selv synes jeg det ser ganske OK ut, hvor akustikkplatene skaper et slags design.

Min HiFi slik den ser ut i dag.

Det meste av utstyret jeg har, har jeg kjøpt brukt. Jeg har hele tiden (dessverre?) holdt meg til Hegel, Nordost og Isotek når det kommer til elektronikk og kabling mellom. Det jeg liker veldig godt med Hegel er at de ikke har noen innstillingsmuligheter på sine komponenter. Du slår det på og spiller av musikk slik Hegel vil at det skal høres ut. Om jeg skal beskrive foretrukket lydsignatur må det være at den heller mot det lyse, uten at det skal være for skarpt.

Det har seg jo slik at dette fort kan bli en veldig dyr hobby, og derfor ønsker jeg at en oppgradering skal være en oppgradering. Det føler jeg foreløbig har vært lettest å få til om jeg har oppgradert innen de merkene jeg allerede har. Og bare for å si det med en gang; når det kommer til kabel-diskusjon og om en kabel har mye å si på lyden, så er jeg absolutt en troende :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant