En fjerde Sort Kone

Vibrasjonsdemping er kanskje ikke det første man prioriterer når man starter med HiFi, men det er absolutt noe som burde vurdere etter hvert. For min del har jeg endt opp med Nordost Sort Kone BC under komponentene. Det vil si 4 stk. under forsterker, 3 stk. under CD-spiller og 3 stk. under DAC. Jeg har foreløbig ikke noen under strømrenseren. Grunnen til at jeg har 4 stk. under forsterkeren er fordi jeg tenkte at det var greit med tanke på at den er veldig tung, men jeg har ikke satt meg ned og testet hva den 4. eventuelt gjør med lyden. Så hva skjer om det er en fjerde Sort Kone BC under CD-spiller eller DAC? Hører jeg forskjellen og hvor får jeg størst effekt av den?


CD-Spiller:
De 3 konene jeg har fra før er plassert under drevet, trafo og utgangene. Jeg valgte å sette den fjerde under drevet da jeg tror det er mest å hente på å ha en ekstra der. Det var ikke noe problem å få de to konene plassert ved siden av hverandre og begge fikk godt tak.

DAC
Hegel HD30 har to trafoer i forkant på venstre side. I tillegg har den et ganske stort kretskort bak på venstre side. Jeg har fra før valgt å ha en kone mellom trafoene, på kretskortet, mens den sist blir på midten på høyre side mest for å støtte opp slik at ikke DACen står og vipper. Jeg valgte å flytte konen mellom trafoene slik at den ble stående mer direkte under den ene av de to, mens den fjerde konen ble plassert under den andre trafoen. Jeg klarte dessverre ikke å få plassert den direkte under da den ikke ville sette seg ordentlig fast.

Konklusjon
Jeg valgte å teste med sangen "Justin Timberlake - What comes around goes around" da jeg har hørt denne sykt mange ganger tidligere og kjenner den derfor veldig godt. Jeg startet først med å spille av starten (første minuttet) 2-3 ganger for å gjøre meg kjent med den igjen. Så byttet jeg 3-4 ganger mellom å ha med/uten en fjerde kone under hver komponent. Jeg opplevde en forbedring under begge komponentene. Best beskrevet legger jeg merke til at lydene ikke klipper hverandre like mye og jeg hører små detaljer og nyanser litt lengre før de dør ut. Dette er selvfølgelig ikke revolusjonerende forskjeller, men de er der likevel. Jeg klarte ikke å høre hvilken komponent konene hadde mest effekt under, men jeg valgte til slutt å ha den under DACen da jeg ikke bare hører på musikk fra CD. Jeg ser for meg at 4 stk under cd-spiller hadde vært optimalt og faktisk 5 stk. under DAC for å fått en plassert mer direkte under de analoge utgangene på høyre side samt for at den skal stå mer stabilt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen