Strømkabler, fra Heimdall til Frey - Del 1

Jeg startet med å skifte ut de sorte lissene som følger med elektronikk som standard, med Nordost Blue Heaven. Jeg fikk egentlig aldri testet disse kablene ordentlig, mye fordi de ble kjøpt sammen med en Isotek Aquarius strømfilter og jeg var alt for ivrig med å få koblet alt opp og høre på musikk. Da jeg bestemte meg for å prøve hakket over, Heimdall 2 (kjøpt brukt), hørte jeg at dette gjør noe positivt med lyden. Før jeg viste ordet av det satt jeg med 2 stk Heimdall 2 (1m) koblet til DAC og CD-spiller samt Nordost Frey 2 (1m) til forsterkeren. Frey 2 ble kjøpt brukt på eBay, og var kappet av en lengre kabel. Kontaktene var av samme type som sitter på originalt, men da uten logoen. Det var vel egentlig bare et spørsmål om tid før også Heimdallene måtte oppgraderes til Frey.

Nordost skriver at deres kabler er mekanisk tunet i lengden, hva enn det vil si, noe jeg er litt skeptisk til kan ha mye å si på kvaliteten. Da jeg testet den "ødelagte" Frey 2 første gangen var det helt klart en oppgradering fra Heimdall. Jeg har selv ikke mye erfaring med hvordan Nordosts strømkabler er mot andre merker, men i forhold til standard sort lisse, Blue Heaven og Heimdall er Frey 2 en meget god kabel. Dessverre er den latterlig dyr og jeg synes det er lite aktuelt å bruke 32k på 2x1m strømkabel. Jeg fikk derimot kjøpt en veldig pent brukt på 2m til 9k , og det er jo ikke så verst meterpris. Jeg bestilte også 2 stk. Furutech FI-28 R og 2 stk. FI-E38 R strømkontakter.

Pent brukt kabel. Som du ser har denne en blå krympestrømpe i ene enden. Jeg tror det betyr at den er tenkt for demo i butikk.

eBay-kabelen øverst sammen med den nye på 2m og Furutech kontaktene
Det var et par ting jeg ønsket å teste før jeg "ødela" den originale kabelen:
  • På hvilken komponent av CD-spiller eller DAC hører jeg størst forbedring?
  • Hører jeg forskjell mellom kontaktene fra Nordost og Furutech?
Original kabel i bruk

Det første spørsmålet var ganske lett å svare på; helt klart DACen. Det var absolutt en hørbar forskjell på CD-spilleren av typen; her-har-det-skjedd-noe-positivt-med-lyden-og-det-kan-jeg-høre-med-en-gang, men den var størst på DACen.

Jeg var veldig spent på kontaktene og hva disse ville gjøre med lyden. Jeg synes det er litt rart at Nordost har valgt å bruke så billige plast-kontakter (ser og føles ut som billig plast) helt opp til Tyr som faktisk koster en hel del. Jeg forventet meg ikke noe revolusjonerende, men en liten hørbar forskjell hadde jo vært artig. Jeg skal ærlig innrømme at jeg testet bare mellom kontaktene en gang da jeg ikke hadde lyst til å skru av/på kontaktene flere ganger. Det var dessverre ikke noen umiddelbar hørbar forskjell, faktisk klarte jeg ikke å høre noen forskjell. Nå skal det sies at det gikk litt tid i mellom kabelskiftene, men jeg hadde likevel håpet at jeg skulle klare å legge merke til noe. Litt skuffende, så dette burde jeg nok teste litt bedre en annen gang.

I neste del skal jeg skrive om kutting av kabel :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen