Sand i systemet

Sand i systemet bokstavlig talt. Jeg har en stund hatt en 18kg sekk med sandblåsersand stående i boden av typen GL80 fra Biltema. Den har vel stått der i over et halvt år uten at jeg har klart å få ånden over meg til å ta den i bruk. Men nå endelig! Gjett hvor?

Siden jeg ikke hadde lyst til å bruke tid på å plassere høyttalerne igjen, startet jeg med å markere  plasseringen på gulvet.


Om du ikke har gjettet det, så har jeg altså fylt stativene med sand. I tillegg har jeg skrudd fast høyttalerne til stativene. Fram til nå har de bare stått på noen slags spikes som går inn i høyttalerne gjennom skruehull i bunnen. Dette er de originale KEF-stativ til 201/2.



Jeg brukte en kjøkkenvekt til å måle opp ca 9 kg til hvert stativ. Det fylte de nesten helt opp, men kunne nok hatt 1-1,5 kg til for å få de helt fulle. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å fylle sanden i en stor søppelsekk som jeg skulle presse ned i stativene før fylling, men det måtte jeg bare gi opp. Det virker uansett ikke som stativene "lekker" noe. Jeg kan også bare nevne at dette er lurt å gjøre utendørs :)

I og med at ånden hadde kommet så plutselig på meg for å få fikset dette, endte jeg opp med å stå ute midt på natten, på verandaen og veie å helle sand i stativene. Derav det litt dårlige lyset.

Vel tilbake i stuen med stativene fylt med sand var det bare å skru på topplaten. Jeg måtte også bytte om på skruene på undersiden av høyttalerne da disse var plassert slik at spiksene, jeg tidligere hadde brukt, kunne gå inn i hullene. Jeg var først litt usikker på om spiksene burde stå på samtidig som høyttaleren ble skrudd fast, men endte til slutt opp med å fjerne disse.

Måtte ta ut noen av skruene på undersiden. Den bakerste og de to fremste hullene på hver side skal brukes til skruene som skal stå fra undersiden av stativene.

Høyttalerne ble skikkelig presset på plass av skruene og jeg kan ikke se noen glipper eller skjevheter. 

Så hva med lyden? Dette var faktisk veldig spennende å teste, og noe jeg burde ha gjort for lengst. Jeg vil sammenligne det med det jeg opplever med bruk av Sort Kone under komponentene; sortere/roligere bakgrunn som resulterer i mer definert lydbilde. En enkel og billig oppgradering av anlegget.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen