Jumpere: Nordost Reference vs Black Magic The Giant

Om du har lest min forrige post har du fått meg deg at jeg har byttet ut høyttalerkablene jeg tidligere hadde, Nordost Heimdall bi-wire, med Black Magic Emotion. I og med at jeg har gått fra bi-wire til singel-wire må jeg på et tidspunkt skaffe meg ett sett til med jumpere, da The Giant-jumperne er lånt. I utgangspunktet hadde jeg tenkt Nordost Reference siden jeg har dem fra før, men nå som jeg har The Giant på besøk kan jeg jo like gjerne teste hva jeg synes er best.

Oppsett

Black Magic Emotion høyttalerkablene er koblet til LF. Jeg startet med å bytte mellom Reference og The Giant fra LF til MF. Deretter testet jeg fra LF til HF. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at jeg byttet ca. 10-15 ganger mellom kablene på mellomtonen og 5-10 ganger for diskanten. Jeg brukte bare låten "Hull i himmelen" av "John Olav Nilsen og Gjengen" (CD) til å teste med. Stort sett hørte jeg bare 1. minuttet av sangen (maks 1:30). Til sammen hørte jeg den nok godt over 40 ganger. Jeg hadde ikke subben på under testen. The Giant er banan - banan, mens Reference er spade - banan.

Mellomtone

Sangen starter med guitar og stemme. Etter ca 43 sekunder kommer også keyboard, trommer og bass inn. Jeg ble veldig fokusert på guitaren og stemmen i starten, og på hvor godt jeg hørte trommene i bakgrunnen. Inntrykket jeg sitter igjen med er at The Giant har et halvt hakk mer luft i gitaren og stemmen, i tillegg følte jeg at trommene skilte seg litt mer ut. I Nordosts favør synes jeg at de laveste MF-frekvensene var et kvart hakk mer definert, men det kan ha vært øyeblikkets psyke som spilte meg et puss da det var veldig små forskjeller. Skulle jeg valgt jumper basert på mellomtonen hadde jeg gått for The Giant, men som sagt jeg byttet ganske mange ganger for å huske inntrykkene..

Diskant

Jumperne skilte seg helt klart mest på diskanten. Allerede etter første byttet hørte jeg at det hadde skjedd noe. Igjen fokuserte jeg veldig på stemmen og gitaren. Nordost Reference virket litt lysere og spilte litt høyere på samme volum, men manglet noe i luftighet og dybde i lydbildet. The Giant synes jeg også hadde mindre støy. Da det var blitt langt ut på kvelden, fortsatte jeg å teste dagen etter. Etter de par første byttene, dagen derpå, klarte jeg ikke like lett å bestemme meg for hvilken jeg likte best. Jeg hadde forsatt samme inntrykk av at Nordost var litt lysere, men forskjellen i luftighet følte jeg ikke var like stor.

Om det var fordi anlegget trengte litt oppvarming, eller om ørene måtte bli vant til lyden fra de ulike kablene vet jeg ikke, men etter hvert som jeg byttet mellom de to kom forskjellen klarere fram. Også i diskant-testen velger jeg The Giant.

Konklusjon

Huff, må jeg også bytte Nordost Reference jumperne, jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til det. For meg er Black Magic The Giant vinneren. Spesielt diskanten synes jeg er litt luftigere, litt sortere og har litt mer dybde. Prismessig står også The Giant ca 900,- billigere. Jeg glemte dessverre å ta bilder under seansen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen