Bygge PC, Del 1 - Komponentene

Dette blir første posten som ikke dreier seg om HiFi. Jeg har bygd flere PCer opp gjennom tiden, og den stasjonære jeg har for øyeblikket har blitt oppgradert flere ganger. Spesielt grafikkort har blitt skiftet ut hyppig. Da denne begynner å bli ganske gammel og er fra den tiden da størst mulig kabinett var det kule, er det på tide å skifte den ut.

Jeg ønsker en liten PC som jeg har mulighet til å enkelt ta med meg da vi er en liten gjeng som av og til møtes til godt gammeldags LAN-fest og et par øl. Samtidig vil jeg at den skal ha godt med lagring, være rask og plass til et bra grafikkort (SLI eller Crossfire er ikke nødvendig). I tillegg skal den være stille når den brukes til surfing og enkle oppgaver.

Jeg endte til slutt opp med å bestille følgende deler:
  • Kabinett: Fractal Design Core 500 Mini-ITX
  • Strømforsyning: Corsair AX 760
  • Hovedkort: Asus ROG Strix Z270I Gaming (Mini-ITX)
  • CPU: Intel Core i7-7700K Kaby Lake
  • Minne: 16GB Corsair Dominator DDR4 3733MHz
  • CPU-kjøler: Corsair H115i vannkjøler
  • Grafikkort: MSI GeForce 1080 Ti Gaming X
Harddisker:
  • M.2 PCIe HDD: 2stk. Samsung 960 EVO 250GB
  • SSD HDD: Samsung 850 EVO 1TB 2.5"
  • Std. SATA HDD: 2 stk. Western Digital Black 1TB 3.5"

Det jeg likte med kabinettet er at det er ganske lite, samtidig er det plass til 2 stk. 3.5" og 3 stk. 2.5" disker. I tillegg er det en intern brønn man kan feste flere disker i samt et 5.25" drev eller annet som passer den plassen. Da jeg skal vannkjøling med 280mm radiator i toppen, må jeg ta ut denne brønnen. Hovedkortet støtter 2 stk. M.2 PCIe disker som jeg skal kjøre i RAID1 og skal bruke som systemdisk. Det blir spennende å se hvor hurtig det blir å gå. De to standard 7200 rpm. diskene skal settes i RAID 5 slik at de speiles og dermed litt sikrere lagring av data. Det jeg leste angående kabinettet og strømforsyningen var at den maks kunne være 16cm dyp om den var modulær, og 17cm om den ikke var det. Om den er dypere blir det ikke plass til full size grafikkort. Corsair AX 760 var akkurat 16cm, så jeg håper ikke det blir å by på noen problemer. Grafikkortet har litt større kjøler enn normalt så også der kan det bli trangt om plassen. Selv om det er ganske rett fram å sette sammen en PC så er det faktisk litt å tenke på før man bestiller deler.

I neste del blir det mer om montering.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen