Oppgradere kontaktene på Isotek Syncro SE (hovedkabel)

Som hovedstrømkabel bruker jeg Isotek Syncro SE til Isotek Sigmas strømfilter. Da jeg byttet ut standard kontaktene på Nordost Frey kablene jeg kuttet (se tidligere innlegg), kunne jeg ikke høre noen spesiell forandring, noe som var litt skuffende. Om jeg ikke hører noen forskjell når jeg bytter kontaktene på hovedkabelen, blir jeg litt skeptisk.


Det er en stund siden jeg skrev at jeg hadde bestilt Furutech FI-E50 R NCF og FI-52 NCF R, og det har tatt litt tid før jeg fikk den siste av de to. I utgangspunktet tenkte jeg å bytte begge kontaktene samtidig for å få best forutsetning for å kunne høre en forskjell. Da det gikk så lang tid før jeg fikk den siste av dem klarte jeg ikke holde meg og byttet bare støpselet. Heldigvis kom apparatkontakten bare noen dager etter. For å teste dette på best mulig måte, byttet jeg tilbake til originalt støpsel før jeg så byttet til begge de nye Furutech kontaktene. Jeg brukte sangen "Influence" fra Tove Lo sitt nye album "Lady Wood" til å lytte på mellom byttene.

Bytte kontaktene

Som du ser på bildet har ledningene krympehylse på endene for å samle lederne. Det som er verd å legge merke til er den sorte ledningen som jeg antar er skjermingen på kabelen. Denne er festet sammen med jord i bare støpselet, men ikke i apparatkontakten.

Isotek Syncro SE, støpsel-enden. Sort ledningen jeg tipper kommer fra skjermen.

Isotek Syncro SE, Apparat-enden, uten sort ledning. 

Mens jeg ventet på å få levert den siste kontakten fikk jeg høre at Furutech hadde kommet med en oppgradert versjon og at det var denne jeg skulle få tilsendt. Forbedringene skal være gjort på huset i form av forbedret floating field damper, intern isolasjon og bedre ikke-magnetiske skruer. På bildene under kan du se at det er en forskjell på kontaktene innvendig.

Furutech FI-E50 R NCF. Vises uten kabelklemmen.

Oppgradert Furutech FI-52 NCF R. Det er lett å se at huset er litt annerledes innvendig. Vises med kabelklemmen.

Det jeg opplevde da jeg satte Furutech FI-E38 R/FI-28 R kontakter på Nordost Frey 2 kablene, var at hylsene som skal jorde skruene i kontakten, lett kunne følge med mens de ble skrudd opp. Dermed ble disse bøyd. Det samme opplevde jeg med disse kontaktene. Heldigvis hadde jeg lært fra forrige gang og jeg holdt dermed rundt hylsene mens jeg skrudde.

Har prøvd å markere hylsen som sørger for at skruen er jordet. Denne setter seg gjerne fast i gjengene når man skrur skruen opp og blir dermed bøyd.

Begge kontaktene byttet og klare til første lytt sammen

Lyden

Som sagt byttet jeg først bare ut støpselet, for så å bytte tilbake til den originale noen dager senere da jeg også hadde fått apparatkontakten. Det var i hovedsak to ting jeg la merke til. Lyden ble litt høyere på samme volum og i tillegg, som også vær det mest positive, ble lyden "smoothere". Det vil si det hørtes ut som den fløt bedre og at den ble lengre "synlig". Jeg tipper at det har noe med at støynivået gikk litt ned og at dermed høres detaljer lengre før de overskygges av andre lyder.

Da jeg i tillegg satte på apparatkontakten ble det det samme, bare mer. Et godt eksempel på forbedring er under refrenget når Tove Lo synger  "So don´t trust every word I say, I say". Jeg kunne nå ganske lett høre en kvinne-stemme synge veldig spakt og lyst i bakgrunnen. Denne stemmen hadde jeg ikke tidligere lagt merke til på samme måten.

Konklusjon

Jeg vil si det har skjedd en positiv hørbar forbedring. Kanskje ikke like stor som jeg har opplevd med bytte av strømkabel eller forsåvidt bruk av Nordost sorte koner, men absolutt hørbar. Det er heller ikke noe minus at kontaktene ser veldig fine ut. Å bytte kontaktene er nok ikke den første oppgraderingen jeg ville anbefalt, men kanskje heller en av de siste.

Også pen å se på

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen