3 til...

For et par uker tilbake testet jeg hva en fjerde kone kunne gjøre under DAC og CD-spiller, hvorpå jeg endte opp med å ha den under DACen.

Det er farlig å sitte på Finn.no. Nå har jeg skaffet meg 3 Sorte Koner til av typen BC. Jeg plasserte en under hver komponent, slik at det nå er 4 stk. under CD-spiller, 5 stk. under DAC og 5 stk. under forsterker. CD-spilleren fikk en ekstra under drevet. DACen har lenge bare hatt en Sort Kone på høyre side, denne ble flyttet bak og den femte ble plassert foran på samme side. Den siste av de tre nyinnkjøpte konene plasserte jeg under hoved-trafoen på forsterkeren.


Så, ble det forskjell? Å jada! Jeg testet først med CDen "Norah Jones - ...Featuring". Spesielt spor 16 ("Court & Spark") har en hel del detaljer med trommer og cymbaler i bakgrunnen. Disse ble nå ett hakk til mer definert. Også bassen ble bedre og mer "ekte".  Jeg prøvde også noen musikkvideoer på YouTube med PS4, og opplevde de samme forskjellene.

Hegel CDP2 CD-spiller: 2 stk. under drevet, 1stk. under den digitale utgangen bak på venstre side og 1 stk. under trafo på høyre side.

Hegel HD30 DAC: 2 stk under hver trafo på venstre side, 1 stk under kretskort bak til venstre, 1 stk bak til høyre under
analoge utgangene og 1 stk framme på høyre side som er mer for støtte

Hegel H360 forsterker: 3 stk. rundt hoved-trafo (1 vises ikke på bildet), 1 stk under liten trafo bak til høyre og en bak til
venstre under inngangene.

Jeg kan i hvert fall konstatere at man trenger ikke gi seg med 3 Sorte Koner, eller forsåvidt 4, under en komponent. Jeg har merket forbedring hver gang jeg har satt nye under. Jeg tviler på at det blir noen flere under CD-spilleren/DAC/forsterker, men jeg har fortsatt ingen under strømfilteret. Filteret er jo på en måte inngangen til anlegget så det hadde absolutt gjort seg med demping under denne også (noe jeg også har testet tidligere). Men siden det "sklir" mer når den står på konene har jeg erfart at de stive strømkablene vrir filteret slik at det blir stående skrått og kablene legger seg dermed annerledes enn jeg hadde tenkt. Jeg har derfor foreløbig endt opp med å ikke ha noen under denne.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen