Strømkabler, fra Heimdall til Frey - Del 3

Denne delen er en liten oppsummering av de foregående delene og hvordan jeg opplevde produktene.

Jeg er mini-litt skuffet over håndarbeidet Nordost har gjort med kablene sine. Det ene er at krympestrømpen, på ene enden, ikke satt hvor klemmen på kontakten tar. En annen ting er at avisoleringen kunne sett litt mer profesjonell ut tanke på et renere kutt. Ikke det at det egentlig spiller noen rolle for det vises jo ikke til vanlig, men det hadde likevel gjort noe med kvalitetsinntrykket.

Krympestrømpen dekker ikke hvor klemmen tar og isolasjonen er hakkete kuttet

Når det gjelder kontaktene til Furutech er det et par ting jeg ikke likte. Det er en metallbøyle som går mellom skruene som strammer den bakre klemmen rundt kabelen. Denne har en hake bøyd langs veggen i begge skruehullene. Jeg startet å skru med et passe kraftig skruejern som faktisk tok tak i metallhaken og bøyde denne ut så den ble skadet. Jeg byttet over til et mindre skruejern, men jeg syntes fortsatt det var lett å komme borti.

Metallhaken er litt å komme borti med gjengene på skruejernet

Den andre tingen er; på undersiden av støpslet (ikke apparatkontakten) er det to skruer som fester selve kontakt-delen med resten av huset. Under skruene er det metallbøyler som skruen går gjennom. Den ene av disse satt veldig løs og vridde seg oppover med skruen når den ble tatt ut.

Den ene metallbøylen satt veldig løs og vridde seg med skruen da den ble tatt ut

Jeg har fått brukt kablene en hel del etter at de ble ferdige for ca 2 uker siden. 3-4 dager etter at jeg skiftet de, byttet jeg tilbake til Heimdall for å teste om jeg fortsatt syntes forskjellen var der.  Ikke noe tvil! De "ødelagte" Frey 2 slår lett de originale Heimdall 2. Jeg føler dessverre ikke at kontaktene gjorde veldig mye ut av seg, bortsett fra at de virker mer solide enn de originale. Men som jeg skrev tidligere byttet jeg ikke flere ganger mellom dem.

Med litt egen innsats har jeg kuttet og skrudd sammen 2 stk. Frey 2 strømkabler til ca. 6500,- stk. Om jeg hadde valgt litt billigere kontakter kunne jeg sikkert kommet rundt 5000,- per kabel. Det er altså under 1/3 av prisen i forhold til en ny og ofte nesten halvparten av en brukt. For min del kunne jeg selge de to originale Heimdall 2, dermed ble ikke denne oppgraderingen så ekstremt hard på lommeboken.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Inside Isotek EVO3 Sigmas

Høyttalerkabel: Nordost Heimdall vs Black Magic The Giant

HiFi-interessen